Kun NIVEA 100 vuotta sitten syntyi, lähes kaikki tutkimustyömme tehtiin kolmen henkilön voimin: Tri Oscar Troplowitz, prof. Paul Gerson Unna ja tri Isaac Lifschütz.
Asiat ovat nykyään täysin toisin. Työllistämme nykyisin yli 850 tutkijaa, ja Hampurissa sijaitseva Skin Research Centre -tutkimuskeskustamme pidetään yhtenä maailman kehittyneimmistä ihonhoitolaitoksista.
“Ihotutkimukset ovat aina olleet osa yrityksemme menestysreseptiä”, sanoo tri Horst Wenck, yrityksemme varatutkimusjohtaja. “Se on selvää, kun katsotaan kehitystämme.
Yksi ensimmäisistä saavutuksistamme oli muuttumattoman vesi-öljy-emulsion, Euceritin, kehittäminen, mikä toimi perustana NIVEA Cremelle. Ja NIVEA Creme johdatti meidät modernin ihonhoidon aikakauteen.”
Vuosien saatossa omistautumisemme tutkimustyöhön johti moniin ihonhoidon edistyksiin, jotka ovat nykypäivänä itsestäänselvyyksiä. Ihovoide, vartalovoide, SPF-aurinkovoide, alkoholiton partageeli, pumpattava spray, ihonhoitotuotteet ikääntyneelle iholle, Q10:tä sisältävät anti-ageing-tuotteet – kaikki nämä ja monet muut ovat NIVEAn lanseeraamia.
Tri Wenckin mukaan tällaisten uraauurtavia tuotteiden keksimiseksi täytyy kysyä oikeat kysymykset.
“Toisaalta tarkkailemme kuluttajien tottumuksia – millaiset ovat ihmisten ihonhoitoon liittyvät odotukset ja tarpeet? Toisaalta taas tutkimme kaikkia ihon puolia. Niinpä perustuen siihen, mitä ihosta tiedämme, kysymme: mikä suojaisi tai kiihdyttäisi ihon luontaisia prosesseja?
Näiden kahden puolen yhdistelmä mahdollistaa sen, että voimme luoda uusia ja aidosti innovatiivisia ihonhoitotuotteita.”
Uuden tuotteen kehittäminen on vaivalloinen prosessi, joka vaatii vuosien tutkimustyön. Vaikka me kaikki haluamme tuotteita, jotka saavat ihomme tuntumaan mukavalta, yksilölliset ihonhoitotarpeemme riippuvat monista asioista – mukaan lukien ihotyypistämme, etnisestä alkuperästämme, sukupuolestamme, iästämme ja kulttuuristamme sekä asuinpaikastamme.
Tästä syystä jokainen NIVEA-tuote testataan usealla henkilöllä monenlaisissa tilanteissa ennen sen myyntiin päätymistä.
Tämän lisäksi kaikkien tuotteidemme tulee läpäistä lukuisat turvallisuus- ja tehokkuustestit. Jopa näennäisesti vähäpätöiset yksityiskohdat, kuten miten helppoa tuote on avata tai sulkea, testataan läpikotaisin.
Ja koska olemme vastoin kaikkia eläimillä testaamisen muotoja, kaikki tutkimustyömme tehdään upeilla vapaaehtoisillamme tai käyttäen kehittyneitä laboratoriotekniikoita, kuten soluviljelytestejä.
Kuten tri Wenck totesi: “Tuotteen ensimmäisestä ideoinnista voi kestää kolme, viisi tai useampikin vuosi sen markkinoilla julkaisuun. Laadusta ei voi tinkiä.”
Tri Wenckin mukaan ihonhoidon tulevaisuus näyttää ”yhtä jännittävältä kuin edelliset 100 vuotta ovat olleet. Työskentelemme jo uuden sukupolven aktiivisten ainesosien, jotka vievät ihotutkimukset seuraavaan ulottuvuuteen, parissa.”
Mikä on seuraava ihonhoidon läpimurto? Se selviää aikanaan...